ZOEKEN

Over 20th Century Fox

Onze bedrijfsgeschiedenis


Het bedrijf werd in 1904 in New York City opgericht door William Fox, een 25-jarige joodse immigrant uit Hongarije die zijn firma gespecialiseerd in de bewerking van stoffen verkocht en met de opbrengst ervan een bescheiden common show kocht. Dat was in die tijd de wettelijke benaming voor de vertoning van speelfilms in een daartoe heringerichte winkel met minder dan 299 stoelen. Die eenvoudige filmhuizen vroegen slechts een nickel of vijf cent toegangsgeld en kregen daardoor de bijnaam nickelodeons, kleine buurtbioscopen.

M. Fox, een rasechte showman, liet voor zijn winkel een goochelaar optreden om klanten aan te trekken. Zijn groeiend aantal vaste klanten zat dicht bij elkaar op klapstoelen (gehuurd van een begrafenisondernemer uit de buurt, die ze in zijn salon had staan) en genoot er van eenvoudige korte films. Die eerste bioscoopbezoekers bekeken films die nog met de hand werden gedraaid door een verlichte doos, die de beelden vergrootte en op een witte muur aan de andere kant van de winkel projecteerde.

Samen met zijn partners B.S. Moss en Sol Brill gebruikte William Fox de opbrengsten van zijn eerste common show als investering in een tweede common show, totdat het nieuwe bioscoopbedrijf van Fox, Moss en Sol Brill uiteindelijk 25 van vestigingen had. Als logische volgende stap begonnen M. Fox en zijn partners verhuurbedrijf voor 16 millimeter prints aan bioscopen, een van de eerste van het land. Het ‘Greater New York Film Rental Company’, zoals het genoemd werd, leverde nieuwe films aan de nickelodeons en vormde een ideale gelegenheid om films met andere bioscoopexploitanten en verhuurbedrijven uit te wisselen. Tegen 1913 maakte de snelle groei van de bioscoopsector het echter bijna onmogelijk om nog nieuwe films te verkrijgen. M. Fox richtte hierop snel de ‘Box Office Attraction Company’ op en begon zelf films te produceren.

Twee jaar later besloot M. Fox net als andere pioniers van de filmindustrie, waaronder Adolph Zukor (Paramount) en Carl Laemmle (Universal), dat het gematigde klimaat van Californië geschikter zou zijn om films het hele jaar door te produceren. Hij trok met zijn productieactiviteiten naar het westen en richtte daar in 1915 de ‘Fox Film Corporation’ op. M. Fox benoemde zijn toenmalige zakenpartner Winfield R. Sheehan tot vicedirecteur en ‘General Manager’ van het nieuwe bedrijf.

De Fox Film Corporation, die in de oude Selig Studio in het district Edendale van Southern California haar hoofdkantoor had gevestigd, combineerde de productie, vertoning en distributie van films in een bedrijf. In meerdere grote steden in het hele land opende M. Sheehan tevens verhuurbedrijven om het bereik en de omvang van zijn goedlopend onderneming te vergroten.

De filmindustrie bleef bloeien en de productieactiviteiten werden al snel te omvangrijk voor het gebouw van Edendale. Daarom kocht M. Fox in 1917 de Thomas Dixon Studio, een perceel van meer dan twee hectare, gelegen aan het kruispunt van Western Avenue met Sunset Boulevard in het westen van Hollywood.

Hoewel de nieuwe sets en ateliers ingericht werden, bleef de productie zodanig groeien dat er nog meer ruimte nodig was. Aan de overkant van Western Avenue kocht M. Fox nog ruim drie hectare bij (de totale investering in vastgoed voor die 5,5 hectare bedroeg $ 215,000 en tegen 1934 was de waarde van het perceel al omhooggeschoten tot $ 2,5 miljoen).

De vraag van het publiek naar meer en betere films groeide onrustbarend snel. De toeschouwers begonnen gefascineerd te raken door “filmsterren”. Sinds Florence Lawrence rond 1910 beroemend werd met "The Biograph Girl", keek het publiek ook naar films om de laatste prestaties van hun favoriete acteurs te bewonderen.

William Fox was een van de eerste producers die deze trend erkende. In 1915 zag hij in een van zijn films een mooie actrice figureren en hij gaf haar een nieuwe naam en een exotische afkomst. Zo maakte hij een ster van Theodosia Goodman, ook wel Theda Bara genoemd.

Een andere ontdekking van M. Fox was een voormalige rodeo cowboy, die bij de filmmaatschappij aanvankelijk paardentrainer was. In 1918 was Tom Mix echter goed op weg om een van de populairste westernsterren ooit te worden.

In het jaar 1925 werd Fox opnieuw geconfronteerd met de noodzaak om de productievoorzieningen uit te breiden. De studio had het meest behoefte aan een grote, open ruimte die kon worden gebruikt als locatie voor de succesvolle westerns met Tom Mix. M. Fox was rijk genoeg om honderd hectare grond in Beverly Hills te kunnen bemachtigen, gelegen tussen twee golfbanen en ver weg van alle hoog- en nieuwbouw van kantoren en woningen. Het was een ideale omgeving voor de “vaste” sets in de openlucht van de Movie Company en de bouw van de podia en kantoren. Momenteel is de Twentieth Century Fox Film Corporation op dat terrein gevestigd.

De introductie van geluid in speelfilms in 1927 zette de filmindustrie op haar kop. Door het succes van Fox dankzij het Movietone-systeem voor de opname van geluid op film moest het bedrijf een reeks herstructureringen doorvoeren en financiële overeenkomsten sluiten. In 1929 verbaasde Fox Films zowel Hollywood als Wall Street door voor ongeveer $ 55 miljoen 55% van Loew’s Inc. te kopen, de moedermaatschappij van concurrent MGM (het eigenaarschap van Fox in Loew’s werd later op bevel van de Amerikaanse overheid opgeheven en de aandelen van Loew’s kwamen in handen van allerlei banken).

Tijdens die radicale verschuivingen binnen de bedrijfswereld in 1930 werd William Fox door een consortium van grote aandeelhouders uit zijn gelijknamige bedrijf verdreven. Hij zou nooit meer deel uitmaken van Fox Film.

Er werd een nieuwe baas voor Fox gezocht. Op 1 april 1932 trad Sidney R. Kent in dienst van het bedrijf als algemeen vicedirecteur en twee weken later werd hij de directeur van de onderneming, een functie die hij uitoefende tot zijn dood in 1942.

In 1935 fuseerde Fox Film Corporation met de bloeiende productieorganisatie Twentieth Century Pictures, geleid door Joseph M. Schenck, en het bedrijf nam zijn huidige naam aan: Twentieth Century Fox Film Corporation. Door de fusie werd M. Schenck voorzitter van de raad van bestuur, waarna hij Darryl F. Zanuck benoemde tot vicedirecteur van het bedrijf en hem de verantwoordelijkheid over de productie gaf.

De toen 31-jarige M. Zanuck streek voor zijn diensten een jaarlijkse vergoeding van $ 250,000 op, in die tijd een enorm bedrag dat hij echter ruimschoots waard bleek te zijn. Na 20 jaar als hoofd van de productie van Twentieth Century Fox slaagde hij erin dat soort kwalitatief hoogstaande films te maken waarmee de studio’s meer dan 150 Oscars in de wacht sleepten.

Toen Sidney Kent in 1942 overleed, werd zijn functie van directeur overgenomen door Spyros P. Skouras, een toonaangevende bioscoopeigenaar. Bijna onmiddellijk waren er echter onderdrukte wrijvingen tussen M. Skouras en M. Zanuck voelbaar. De strijd tussen de twee kaderleden resulteerde er 1956 uiteindelijk in dat M. Zanuck Fox verliet en een onafhankelijke producer te worden.

Zijn vertrek betekende voor Fox het begin van een achteruitgang. De vraag naar CinemaScope, het met een Oscar bekroonde systeem voor de opname van brede beelden dat in 1953 door Fox werd ontwikkeld en gepatenteerd, nam rond 1956 af. Er waren geen nieuwe vernieuwingen, technieken of trucs meer op til om de interesse van het publiek te wekken. Bovendien hield de groeiende populariteit van televisie veel potentiële bioscoopbezoekers thuis en dat maakte alles nog erger.

De productieleiders volgden elkaar op, maar geen van hen slaagde erin de vaardigheden van het financiële beheer en de creatieve ontwikkeling met elkaar te combineren zoals M. Zanuck dat zo goed kon. De allergrootste ramp voor Fox was de verdoemde productie van CLEOPATRA, die meer dan vier jaar in beslag nam en het tot dan toe ongeëvenaarde bedrag van $ 40 miljoen kostte. Het bedrijf stond op de rand van een faillissement en moest dan ook een paar van de beste stukken grond in het westen van Los Angeles verkopen, waar nu Century City is gelegen.

Een andere verandering waartoe Fox vanwege de financiële moeilijkheden genoodzaakt was, was de herbenoeming van M. Zanuck, deze keer als directeur van het bedrijf onder bestuursvoorzitter Spyros Skouras. Samen met M. Zanuck kwam ook zijn zoon Richard op het toneel, die de functie van algemeen vicedirecteur bekleedde en verantwoordelijk was voor de Wereldwijde Productie.

De maatregelen van de ervaren Zanuck als directeur waren het stop zetten van de rampzalige productie van CLEOPATRA en de sluiting van de studio zelf tot alle lopende producties en hun uitvoerbaarheid waren onderzocht. M. Zanuck nam persoonlijk de verdere leiding over de regie van CLEOPATRA op zich, wat bij de “heropening” van de studio in 1963 resulteerde in een zeer vermakelijke film.

Binnen afzienbare tijd toverden de Zanucks een noodlijdend bedrijf om tot een toonaangevend en prestigieus begrip binnen de entertainmentindustrie. In 1969 werd Darryl F. Zanuck benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur en hoofddirecteur, terwijl Richard directeur werd.

De invloed van de Zanucks op Fox bleef voelbaar. Toen ze in 1971 allebei hun ambt binnen het bedrijf neerlegden, werd Darryl emeritus voorzitter, de eerste ooit bij Fox. Jaren later keerde Richard met zijn handelspartner David Brown als onafhankelijk producer terug naar de studio’s en samen leverden ze nog heel wat films aan Fox, waaronder de door critici toegejuichte kassuccessen THE VERDICT en COCOON.

Nadat Zanuck in 1971 met pensioen ging, vervulde Dennis Stanfill tot 1981 de functie van voorzitter van de raad van bestuur. M. Stanfill had begin 1981 de leiding over de omvorming van Fox als openbare onderneming tot particulier bedrijf toen de onafhankelijke oliebaron Marvin Davis uit Denver de studio kocht.

Na het vertrek van M. Stanfill werd Alan J. Hirschfield benoemd tot bestuursvoorzitter, een positie die hij tot september 1984 bekleedde.

Tijdens de ambtstermijn van M. Hirschfield boekte Twentieth Century aanzienlijke successen op alle gebieden. Kassuccessen als ROMANCING THE STONE, PORKY’S en TAPS werden uitgebracht en RETURN OF THE JEDI brak wereldwijd alle records van de box office.

In oktober 1984 trad Barry Diller bij Fox in dienst als voorzitter en hoofddirecteur. In maart 1985 kocht Rupert Murdoch via The News Corporation Limited 50% van de TCF Holdings Inc. van M. Davis. In september van datzelfde jaar verwierf M. Murdoch van M. Davis de resterende 50% van Fox.

In oktober 1985 werd Fox Inc. opgericht tijdens een grootscheepse herstructurering van de belangengroepen voor het entertainment en de uitzendingen van News America en TCF Holdings. Fox Inc. is een fusie van die belangengroepen en bestaat uit drie hoofdafdelingen: Twentieth Century Fox Film Corporation, Fox Television Stations Inc. en Fox Broadcasting Company.

Fox Television Stations Inc. werd in maart 1986 opgericht met de aankoop van zes onafhankelijke televisiezenders van Metromedia Inc. in New York (WNYW), Los Angeles (KTTV), Chicago (WFLD), Dallas (KDAF), Washington D.C. (WTTG) en Houston (KRIV).

Fox Broadcasting Company aanschouwde in mei 1986 het levenslicht als een nationale programmadienst via satelliet voor onafhankelijke zenders en biedt netwerkkwaliteit evenals een originele primetime en avondprogrammering. In oktober van datzelfde jaar was FBC voor het eerst in de ether met het allereerste programma THE LATE SHOW STARRING JOAN RIVERS.

In december 1996 werd William Mechanic aangesteld als voorzitter en hoofddirecteur van Fox Filmed Entertainment. Tot zijn takenpakket behoorden alle activiteiten van de studio, waaronder de wereldwijde productie, marketing en verdeling van de films evenals de wereldwijde activiteiten voor Fox Videos, Fox Interactive, Fox Licensing & Merchandising en Fox Music. In 1997 bracht Fox de film TITANIC uit, die goed op weg was om alle records van de box office te breken.

Samen met de indrukwekkende prestaties van de productieafdeling van 20th Century Fox zorgde het bedrijf ook voor de oprichting van Fox 2000, een kleine studio gericht op algemeen entertainment, en van Fox Searchlight Pictures, dat gespecialiseerde films voor wereldse volwassenen maakt.

In november 1998 koos Fox Entertainment Group Inc. voor een beursintroductie met de emissie en verkoop van 124 800 000 gewone aandelen klasse A. De toen pas uitgegeven gewone aandelen van klasse A vertegenwoordigden ongeveer 18,6% van de gewone uitstaande aandelen van het bedrijf.

In juni 2000 verliet Mechanic het bedrijf en hij werd opgevolgd door Jim Gianopulos met Tom Rothman als covoorzitter van Fox Filmed Entertainment. Dat voorzitterschap is tot op heden nog steeds van kracht. In 2005 verwijderde Fox Filmed Entertainment de notering van de Australische beurs en verhuisde het naar de beurs van NY. Daarna boekte Fox enkele recentere successen op het gebied van film, televisie, technologie en op de reality concepten.

In januari 2001 ging National Geographic TV and Film van start en het Fox Network lanceerde het National Geographic Channel. Dit kanaal is gespecialiseerd onderwerpen over de planeet met uitzendingen over wetenschap, cultuur, biologie en avontuur. NGC US is een van de snelst groeiende kabelkanalen in de Amerikaanse geschiedenis, met meer dan 50 miljoen abonnees in slechts drie jaar tijd. Wereldwijd zijn de National Geographic Channels in 147 landen in 25 verschillende talen te ontvangen.

In februari 2002 werd Speedvision, dat in handen is van News Corp., opnieuw gelanceerd als het SPEED Channel. SPEED is het voornaamste netwerk voor de liefhebbers van motorsport en auto’s en zendt programma’s over vrijwel alle grote motorsportkampioenschappen uit.

Op 11 juni 2002 startten de uitzendingen van het eerste seizoen van AMERICAN IDOL, de op reality-tv gebaseerde zangwedstrijd voor televisie. Het succes van AMERICAN IDOL rijst nog steeds de pan uit en de show is momenteel aan het zevende seizoen bezig.

Televisie bleef groeien bij Fox, met de lancering van Fuel network op 1 juli 2003. FUEL TV, de enige zender in zijn soort, is gewijd aan programma’s over actiesporten zoals skateboarden, surfen, snowboarden, wakeboarden, crossen en freestyle motorcross, al dan niet in competitieverband.

In 2005 werd Fox Interactive Media (FIM) in het leven geroepen om toezicht te houden op de nieuwe media-aanwinsten van News Corporation. FIM is een collectief van toonaangevende websites voor sociale netwerken, entertainment, sport en informatie die de gebruikers een platform en instrumenten aanreiken waarmee ze zich kunnen uitdrukken, met elkaar kunnen communiceren en zich met de media kunnen bezighouden. Het wereldwijde netwerk van het bedrijf omvat enkele toppers van die categorie, zoals MySpace, Photobucket, IGN, FOXSports.com, RottenTomatoes, AskMen, Flektor en nog veel meer, die samen tot de netwerken behoren die het grootste internetpubliek aantrekken.
Op 24 mei van datzelfde jaar werd het Fox Reality Channel gelanceerd. Dit kanaal zendt niet alleen reality-tv uit (gekocht van andere zenders als ABC, CBS, NBC, The CW en MyNetworkTV ), maar ook veel internationale programma’s uit Groot-Brittannië, Australië en Nieuw-Zeeland. Fox Reality.com tilt de belevenis van de realiteit naar een nog hoger niveau met ongeziene beelden, spelletjes, opiniepeilingen en een glimp van de realiteit achter reality-tv.

Na het succes van nog allerlei andere interactieve en op reality-tv gebaseerde concepten ging News Corporation in juli 2005 over tot de aankoop van MySpace voor $ 580 miljoen. MySpace is een sociale netwerksite met een interactief en een door de gebruikers zelf samengesteld netwerk van vrienden, persoonlijke profielen, blogs, groepen, foto’s, muziek en filmpjes voor tieners en volwassenen over de hele wereld.

In 2006 werd Fox Atomic opgericht, dat komedies en digitale inhoud produceert en verkoopt aan 17- tot 24-jarigen via alle mediaplatforms. Gebruikers krijgen ook toegang tot entertainment en worden aangemoedigd tot het maken, remixen en delen van hun eigen creaties.

De immer populaire Simpsons vierden hun 20ste verjaardag en in 2007 werd hun 300ste aflevering uitgezonden. In datzelfde jaar werd ook de langverwachte THE SIMPSONS MOVIE uitgebracht. THE SIMPSONS is de langst lopende animatieserie op televisie, die begon in 1989 en nu nog steeds te zien is.

In maart 2007 kondigde News Corp. een samenwerking met NBCU aan voor de verdeling van online filmpjes. Hulu, zoals de onderneming werd genoemd, is een online dienst voor filmpjes op aanvraag en een platform voor het delen van filmpjes waar een voortdurend groeiende waaier van exclusieve eersteklas televisieshows en films van NBC en Fox evenals van hun talloze kabelkanalen wordt aangeboden. Het is bedoeld als “een bron van gratis aan te vragen programma’s van enkele van de populairste studio’s en online netwerken”, waardoor kijkers snel en eenvoudig de gezochte eersteklas inhoud kunnen vinden en met veel plezier bekijken. De televisieshows zijn op elk moment beschikbaar om door de gebruiker naar wens te worden weergegeven of om te worden gedeeld of bewerkt (een functie die “clipping” wordt genoemd). THE SIMPSONS, ARRESTED DEVELOPMENT en FAMILY GUY zijn de shows die de meeste bezoekers op de website aantrekken.

Op 4 december 2007 kocht de Fox Entertainment Group het grootste online netwerk voor geloof en spiritualiteit: Beliefnet. Dit is een grote online community waar allerlei geloofsovertuigingen samenkomen en die is bedoeld als gratis forum voor religieuze informatie en inspiratie, spirituele instrumenten, discussies en praatgroepen.

In juni 2008 zegevierde TCFHE op de HEW Awards door de prijzen voor ‘Retailverdeler van het jaar’, ‘Rentalverdeler van het jaar’ en ‘Verdeler van het jaar in alle categorieën’ in de wacht te slepen. Home Entertainment won ook een Marketing Award voor ‘Beste Filmmarketing (Blockbuster)’ voor THE SIMPSONS MOVIE.